Brev:
Kræsen - jeg er ved at gå ud af mit gode skind
21. januar 2009
Alder:
21 mdr.
Kræsen - jeg er ved at gå ud af mit gode skind
Hej Helen.
Nu bliver jeg nødt til at skal have din hjælp. Jeg er ved "at gå ud af mit godt skind".
Jonas, der bliver 2 til april, vil stort set ikke spise noget. Han har aldrig haft, som jeg jeg ser ved andre børn i mødregruppen, nysgerrighed for at smage på ting. Han siger bare altid "nej" og kigger den anden vej, når han præsenteres for noget nyt og noget han er blevet præsenteret for før - hvor han også har sagt nej.
Når han er hjemme er det frokost og aftensmad han ikke vil spise noget. Pædagogerne i vuggestuen siger han spiser der.
Men det er en vegetarisk vuggestue han går i og det er meget det samme de serverer der, der bliver de ikke rigtigt præsenteret for noget nyt.
Om morgenen spiser han altid (næsten) sin havregrød. Havregrød får han også lidt af når han møder i vuggestuen, da de spiser morgenmad når han møder.
De får ikke formiddagsmad der, da de allerede spiser frokost kl 10.30. Den består; man - tor af rugbrød med fx. tartex, æg, ost eller figenpålæg. Tirsdag får de risengrød, onsdag har de madpakker med (som Jonas sjældent spiser) og fredag får de grøntsagssuppe med brød.
Når de vågner får de brød og frugt 13.30 - 1400..
Tit er han sulten når han kommer hjem, så får vi gerne en riskiks el. lidt brød og lidt frugt. Hvis han ikke er sulten lige når vi kommer hjem, er han det altid lige inden aftensmaden er færdig - så har jeg oftes kunne give ham lidt frosne ærter og majs - men det gider ham heller ikke længere.
Og så kommer vi til det største problem aftensmaden....
Det var nemt da han spiste hvad jeg lavede til ham - her tænker jeg på da han fik mos. Der spiste han både fisk, kød og masser gode grøntsager.
Nu er det begrænset til:
Lidt ris, pasta, kogte gulerødder, grøntsagssuppe og brød - som jeg altid har på bordet for "så får han da noget". Kartofler, kogte/rå grøntsager, kød, fisk nægter han at smage på.
Vi har prøvet ikke at give det opmærksomhed - men det hjælper ikke.
Det er BARE NOK nu - hvad kan jeg gøre???
Er der steder der kan rådgive os eller??
Jonasmor