Kræsen - jeg er ved at gå ud af mit gode skind

21. januar 2009

Alder:
21 mdr.

Kræsen - jeg er ved at gå ud af mit gode skind

Hej Helen.

Nu bliver jeg nødt til at skal have din hjælp. Jeg er ved "at gå ud af mit godt skind".

Jonas, der bliver 2 til april, vil stort set ikke spise noget. Han har aldrig haft, som jeg jeg ser ved andre børn i mødregruppen, nysgerrighed for at smage på ting. Han siger bare altid "nej" og kigger den anden vej, når han præsenteres for noget nyt og noget han er blevet præsenteret for før - hvor han også har sagt nej.

Når han er hjemme er det frokost og aftensmad han ikke vil spise noget. Pædagogerne i vuggestuen siger han spiser der.
Men det er en vegetarisk vuggestue han går i og det er meget det samme de serverer der, der bliver de ikke rigtigt præsenteret for noget nyt.

Om morgenen spiser han altid (næsten) sin havregrød. Havregrød får han også lidt af når han møder i vuggestuen, da de spiser morgenmad når han møder.

De får ikke formiddagsmad der, da de allerede spiser frokost kl 10.30. Den består; man - tor af rugbrød med fx. tartex, æg, ost eller figenpålæg. Tirsdag får de risengrød, onsdag ...

Annonce

... har de madpakker med (som Jonas sjældent spiser) og fredag får de grøntsagssuppe med brød.

Når de vågner får de brød og frugt 13.30 - 1400..

Tit er han sulten når han kommer hjem, så får vi gerne en riskiks el. lidt brød og lidt frugt. Hvis han ikke er sulten lige når vi kommer hjem, er han det altid lige inden aftensmaden er færdig - så har jeg oftes kunne give ham lidt frosne ærter og majs - men det gider ham heller ikke længere.

Og så kommer vi til det største problem aftensmaden....

Det var nemt da han spiste hvad jeg lavede til ham - her tænker jeg på da han fik mos. Der spiste han både fisk, kød og masser gode grøntsager.

Nu er det begrænset til:

Lidt ris, pasta, kogte gulerødder, grøntsagssuppe og brød - som jeg altid har på bordet for "så får han da noget". Kartofler, kogte/rå grøntsager, kød, fisk nægter han at smage på.

Vi har prøvet ikke at give det opmærksomhed - men det hjælper ikke.

Det er BARE NOK nu - hvad kan jeg gøre???

Er der steder der kan rådgive os eller??

Jonasmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far